måndag 22 januari 2018

Matsedel v 4

För oss är detta årets svåraste vecka när det gäller mat och stress. Vi har fem födelsedagar (inom närmaste familjen, vara en 75-åring) på tre veckor, dessa firas på fredag (och förmodligen lite även på lördag och söndag). Vi ska på teater nästan varje kväll eftersom allt kör igång den här och nästa vecka och det är även fashionweek med några riktigt intressant pressdagar. Så nu gäller det att planera!

När det är stressigt försöker jag att prioritera sömn. Får jag bara ta en tupplur mitt på dagen eller sova ordentligt på natten, så brukar jag fixa det. Jag försöker också att inte ha några tidiga frukostmöten, utan sover tills jag vaknar av mej själv och åker då och tränar direkt efter en snabb frukost. På så sätt får kroppen sitt och den där endorfinkicken av träningen gör mej piggare och mer fokuserad.

Den här veckan försöker jag att sköta maten, men är väl medveten om att det inte kommer att bli sådär jättebra. Men vet ni? Det gör ju faktiskt inget i längden att en vecka blir skit, så länge inte resterande 51 veckor blir det. Vi gör så gott vi kan och kör upp på banan igen så snabbt vi bara kan.

För att inte förvirra nya Viktväktare anger jag numera bara SP Flex efter rätterna. Ni som fortfarande använder gamla SmartPoints (utan Flex) kan hitta recept HÄR, ni som fortfarande använder ProPoints hittar recept HÄR. Alla kan alltså fortfarande hitta recept som passar, men from nu koncentrerar jag mej på nya SP Flex. Ni som inte följer Viktväktarna, behöver inte titta på SP alls  :-)

Här är veckans matsedel:

Måndag: Pasta med spenat & fetaost 3 SP Flex plus pasta
Tisdag: Potatis- och tonfiskgratäng 6 SP Flex
Onsdag: Parmesangratinerad kyckling fr 3 SP Flex
Torsdag: Cannelloni med kasslerfyllning fr 7 SP Flex
Fredag: Snabblagade curryräkor 1 SP Flex plus pasta
Lördag: Lättlagad potatiskaka med kycklingfilé 5 SP Flex
Söndag: Moussaka 3 SP Flex

Å bara för att vi firar en massa födelsedagar, får ni en januaribonus: Mufflor fr 4 SP Flex plus tillbehör.

Om veckans matsedel kan man väl säga att tonfiskgratängen, curryräkorna, potatiskakan och moussakan passar till matlådor dagen efter och att ha i frysen. Potatiskakan passar till allt! Den måste ni verkligen testa, vi har den istället för potatisgratäng numera. Moussakan kan jag tjata ihjäl mej om, det är min favoriträtt och så himla bäst att ha i frysen. Såååå gott!!! Vill ni inte ha den vegetarisk kan ni ta köttfärs eller kycklingfärs istället. Använd quorn om ni vill hamna på lägsta SP.

Ha nu en riktigt fin vecka, det ska vi ha!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad av ett litet fotavtryck: