söndag 18 juni 2017

Ett glas vin hos Prinsen på slottet

Som ni kanske kommer ihåg så gillar jag slott och det ska gärna vara gamla, härligt utsmyckade slott. Igår hade jag lyckan att besöka två! Det ena är det "lilla" slottet som bara visas upp, det andra är lite större och där bor faktiskt Kronprinsen.

Dagen började med en krånglande kamera som inte ville samarbeta alls. Den bestämde sej för att dö lagom när jag skulle ladda ur fredagens bilder. Det spelade ingen roll vad jag gjorde, den ville bara inte starta. Surt, men va sjutton! Ett i-landsproblen i mina ögon, jag fick väl ta bilder med mobilen då och lita på att någon av mina medresenärer kunde ta bilder på det jag ville ha om det knep. När vi satte oss i taxin bad jag en av killarna kolla på kameran och vips fungerade den igen! Tack Lulle  :-)

Vårt första stopp var det mindre slottet som jag gillade skarpt. Ett alldeles lagom stort slott med kanske tio rum, ljust och fint med en stor fin trädgård. Världens coolaste "hall"! Där skulle jag kunna bo! Lite skamfilat efter alla år när ingen bott där, men skulle kunna bli jättefint ganska enkelt. Man får egentligen inte ta bilder inne i slotten, men vår guide fixade lite gräddfil åt oss. Så nu har jag mängder med bilder!

Efter det lilla slottet åket vi till det större, som används idag och som ligger bara några minuter från det lilla. Här bor alltså Kronprisen, men han var inte hemma just när vi var där - men var på väg hem. Detta slott var alltså lite större, men ändå inte jättestort, kanske 20 rum... de i markplan var också ljusa och fina med väldigt fina möbler. Vi fick förstås bara se de offentliga utrymmena, så hela övervåningen var stängd för oss - men källaren däremot fick vi se! En källare som var minst sagt intressant...

Tito har använt slottet för mottagningar och här fanns en mängd spår efter honom. Källaren var ombyggd till ett slags orientaliskt imperium med biljardrum, biograf och en massa annat. I biografen stod fåtöljen kvar som Tito såg filmerna i, väl nedsutten - längst bak i rummet och lite upphöjd. Nu har såklart utrustningen moderniserats med ny projektor osv, men själva rummet är som det var på Titos tid.

I ett av rummen på entréplanet stod det uppdukat med vin, annan dryck och lite kakor till oss. En mycket trevlig man serverade oss och vi sa att det faktiskt kunde varit Kronprisen... vi hade ju ingen aning om hur han såg ut... det finns nämligen inte en enda bild av honom i hela huset! Men det var det förstås inte  :-)

Till huset hör även ett litet kapell som vi också utforskade. Ett litet litet kapell som bara används några gånger om året när det är något alldeles särskilt. Jättefint! Här är nog enda stället i världen som någon försökt att skjuta ihjäl en Jesusmålning... Högst upp i mitten av taket kan man nämligen se Jesus med ett stort kulhål i pannan. Undrar hur man tänkte där...

Innan vi lämnade slottet kollade vi in trädgården och den otroliga utsikten över Belgrad. Åsså passade vi på att ta en gruppbild av vårt galna gäng. Vi får bara roligare och roligare ju mer vi lär känna varandra, alla är verkligen helt galna och otroligt hjärtliga. Irma är den som försöker hålla ordning på oss, Urban, Johan, Peter (Lulle), Daniel och jag är allihop frilans och/eller driver olika webbsidor/poddar mm. En brokig skara.

Slott är verkligen min grej och är ni som jag, så ska ni absolut besöka slotten här i Belgrad. Det kan ni göra även om ni åker hit privat, kontakta bara turistbyrån så får ni hjälp. Det kostar inte särskilt mycket alls, inget kostar särskilt mycket här. I vilken ordning ni får besöka dem bestämmer vakten, det är bara att gilla läget. Och ni får alltså inte ta några bilder inomhus, men ute går det hur bra som helst!

Gillar ni slott? Vilka kan ni rekommendera? Ge mej tips!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad av ett litet fotavtryck: