måndag 10 april 2017

Matsedel v 15

Påskveckan är här! Nu är många av er på väg, eller redan iväg på påsklov och kanske njuter av en lång ledighet. När man är ledig släpper man gärna lite på "viktväkteriet" och det ska man såklart kunna göra eftersom detta är för livet, men man behöver ju inte släppa precis allt kanske...

Efter mina dryga 16 år på VV har jag lärt mej ganska många knep för att klara större helger. Min största nyckel för att faktiskt kunna äta tillsammans med andra utan att behöva fundera särskilt mycket är PROMENADER! Å inte bara för mej, utan för hela familjen! Alla behöver röra på sej, särskilt när man ska äta en massa och det finns godis framme flera dagar i sträck. Så dra med hela gänget ut på en daglig långpromenad och kolla in hur långt våren har kommit.

En annan grej är att inte "go bananaz" utan välja det jag verkligen tycker är gott. Jag älskar smågodis, men inte de där färgade påskäggsgodisarna som alltid finns överallt - varför ska jag då äta dem? Och påskmaten... det är ju samma sak varje jul, påsk och midsommar - så jäkla speciellt är det ju inte. Så jag äter det jag tycker är godast och nöjer mej med det.

Å visst kan det bli plus på vågen, men då är det så - bara att ta nya tag direkt när påsken är slut. Det är ingen idé att straffa sej för sånt som redan är gjort, kör man bara upp på banan direkt igen är ingen större skada skedd. En planering för övriga dagar hjälper också bra, så här är veckans matsedel:

Måndag: Tonfiskspagetti 2 SP plus pasta
Tisdag: Vitkålsgratäng med sojakorv 14 SP för hela gratängen
Onsdag: Krabb- och räkgratäng 8 SP
Torsdag: Lasagne 9 SP
Fredag: Taco med hemmagjord tacokrydda 0 SP
Lördag: Kyckling i ugn med färskost  7 SP
Söndag: Filegryta med ananas 4 SP plus ris

Som ni ser så firar vi inte påsken särskilt mycket. Det blir nog bara buffé med påskmat på lördagen. Så med några promenader kan det nog bli ett minus ändå nästa måndag  :-)

Glad påsk everyhopa!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad av ett litet fotavtryck: