torsdag 27 april 2017

Ingen sol här heller...

Jag far Europa runt och letar efter sol och värme, just nu är jag i Budapest! Å jag kan meddela att det iofs är hyfsat varmt, men solen skiner knappt här heller. Den kan komma fram lite tveksamt då och då, men mest är det mulet och man känner en och annan regndroppe på näsan.

Vi kom hit igår strax efter lunch. Martin ska på konferens och alla respektive blev tillfrågade om de ville följa med. Kul tyckte vi och tog för givet att flera skulle tycka det, men det var bara jag som hoppade på erbjudanden. Så nu är jag på resa med Martin och 12 av hans kollegor, så kan det gå.

Direkt när vi landade fick vi en tur runt stan där vi fick se de viktigaste sevärdheterna, bla Citadellet. De andra ska ju sitta i en konferenslokal tills på fredagkväll och sedan åker halva skaran hem på lördagmorgon, så detta var deras chans att se Budapest. För mej var det ypperligt tillfälle att få lite koll på stan som jag ska spendera en massa tid i på egen hand. Efter rundturen installerade vi oss snabbt på hotellet och gick sedan iväg för att äta middag.

Idag vaknade jag tidigt, då var Martin redan på väg till konferensen. Jag tog det lugnt, åt en lång frukost och drog sedan på mej mina bekvämaste gympaskor. Jag ville hinna göra så mycket som möjligt innan lunch, eftersom man varnat för regn senare. Så jag tog sikte på en av broarna som vi bor nära och gick över till andra sidan. Jag tror att vi bor på Pest-sidan... men är inte säker... Jag klättrande upp för alla trappor till ett stort monument där jag kunde se hela stan och ta en massa bilder. Hela vägen doftade det syren, så det var en ren fröjd att gå hela vägen upp. Syrenerna blommar för fullt och det känns riktigt somrigt.

Jag ville inte gå för långt från hotellet förrän jag hade lite mer koll eftersom mitt lokalsinne är lika med noll och min karta är rätt dålig. Men jag hittade både fram och tillbaka och lyckades tom få med mej ett par nya skor hem när jag smet in i en Deichmann när de första regndropparna landade på nosen. Så kan det bli när det börjar regna och hotellet ligger granne med en skobutik  :-)

Jag lämnade av mitt fynd och tog mej ut på lunchjakt. Nära hotellet finns ett mysigt torg med mängder av små matstånd, men inget föll mej i smaken. Jag tog mej lite längre bort, på vägen dit vi gick igår, och halvvägs hittade jag en creperia. Solen sken och jag kunde sitta ute och äta en riktigt god crepes, fylld med skinka och ost. Jag gick förbi en jättevacker synagoga och började ta mej hemåt igen. Dagens uppdrag var att köpa en tandborste till Martin, som han glömt hemma. Och bara några hundra meter från hotellet hittade jag en hyfsat stor livsmedelsbutik som hade det mesta. Uppdraget lyckades alltså!

Å jag hittade hem även denna gång! Så nu sitter jag här nyduschad och ska ta en tupplur innan jag börjar fundera på kvällens matställe. Martin äter middag på konferensen och kommer väl tillbaka vid 21-tiden eller nåt. Det är inte jätteroligt att göra allt på egen hand, men en liten utmaning för mej med jordens sämsta lokalsinne. Imorrn ska jag leta rätt på Cafe New York som jag hört en massa om, det ska bara vara raka vägen från hotellet... vi får väl se...

Det finns fler bilder på min instagram @marlenerinda  :-)

1 kommentar:

  1. Du väcker minnen, från den resan som Sigge och jag företog 2010 till just Budapest och vi bodde i Pest. Och den bron har jag ett vackert kort på oss ifrån.

    Svårt att vara själv och leta sig fram på gator med ungersk text. Men allting går. Ja, så har mitt liv blivit, ensam på resan.

    Ha det så gott och njut! 💚

    SvaraRadera

Jag blir så glad av ett litet fotavtryck: