torsdag 9 februari 2017

Jakten på kalorisnålaste semlan

Jag har aldrig utgett mej för att vara suverän i köket, den biten står både min äldre bror och Martin för. Jag kan både laga mat och baka, men tycker inte särskilt mycket om det... så jag överlåter det oftast till proffsen. Men jag älskar semlor och nu jagar jag det perfekta receptet på den mest kalorisnåla semlan! Det går sådär...

Blev tipsade om ett så himla bra recept, såg det iaf ut som, som jag bara var tvungen att testa. (0,3 Sp per "muffin", 1 SP för tre stycken alltså!)
* 2 bananer
* 2 ägg
* 2 tsk  fiberhusk, men jag tog vetemjöl
* 2 tsk bakpulver
10 min i 175 grader.

Jag blandade ihop alltsammans och hällde i muffinsformar. Det skulle bli 12 stycken, men även om jag bara fyllde formarna till hälften så fick jag bara ut 10. Jaja... å 10 minuter i ugnen räckte ju inte, det blev en kvart sen vågade jag inte ha dem längre. Då var de fortfarande ganska bleka, men iaf fasta. Sen kommer vi till momentet: låt svalna innan man smakar... det går ju faktiskt inte!

Resultat: goda. Utseende: skitfula. Det där med att skära av toppen, gröpa ur innehållet och blanda med mandelmassa var ju bara att glömma. Det fanns lixom ingen topp... så jag tog två och la grädde emellan och det gick bra det med. Fortfarande skitfult men gott!

Jakten på den kalorisnåla semlan fortsätter, men som en slags bananmuffins var detta recept helt ok.

Här är recept som vi vet fungerar och som ger både snygga och goda semlor  :-)

Minisemlor 8 SP
Wrapssemla 1 miljard SP...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad av ett litet fotavtryck: