måndag 9 januari 2017

Matsedel v 2

Så har en vecka redan gått av det nya året och jag vet att ni är många som har som nyårslöfte att gå ner i vikt. Ett löfte som för många kommer att brytas om 4-6 veckor, tyvärr... Något jag såg tydligt under mina 14 år i kassan på Viktväktarna. Men visst går det att hålla ut längre! Så hur gör man för att det ska bli ett hållbart löfte då? Hur har jag lyckats hålla i mitt "tänk" alla dessa år?

Till att börja med måste man se sitt nya liv som en livsstilsförändring och inte som en kur. Viktväktarna är något du gör för resten av livet, inte en kort period i ditt liv. Man fortsätter även när man är klar, då är grejen att hålla vikten. Annat att tänka på är att det inte är någon sk quickfix. Visst kan man gå ner snabbt, men man måste vara medveten om att livet går upp och ner - å det gör även viktnedgången. Genom att väva in programmet i livet så blir det ett sätt att leva i längden och då kommer man i mål till slut även om man bara snittar ett hekto i veckan. Det är av plusen på vågen man lär sej hur man inte ska göra, men ibland kan det vara värt att få ett plus på vågen också!

Alltså: se ditt nya liv som en livsstil och låt viktnedgången ta sin tid, det är så du skapar ett hållbart sätt att leva för resten av livet. Acceptera ett plus då och då, stryk ett streck och gå vidare. En dag kommer du i mål och det är då den riktiga utmaningen börjar!

Vi har börjat året på bästa sätt! Här på hotellet har vi ett gym som vi faktiskt använder och vi tar härliga promenader i solen. All-inklusive innebär i vårt fall att vi frossar i frukt dygnet runt!

Här är veckomenyn som vi skulle ätit om vi varit hemma:

Måndag: Kassler i ugn med broccoli 5 SP plus ris
Tisdag: Kyckling med mozzarella fr 6 SP plus ev ris
Onsdag: Oumph Bourguignon fr 2 SP plus potatis
Torsdag: Fiskgratäng med spenat och pinjenötter 7 SP plus potatis
Fredag: Filegryta med ananas 4 SP plus ris
Lördag: Pasta med laxsås fr 6 SP plus pasta
Söndag: Vitkålsgratäng med korv 14 SP för hela gratängen

Hoppas ni får en kanonvecka! Vi fortsätter att utforska södra Egypten  :-)

2 kommentarer:

  1. Hej! Har nyligen hittat till din blogg. Vilka goda menyer du har! Jag ska följa dem med start idag. Jag är inte medlem i vv och har mest tänkt att vinna tid och rutin på menyerna, men tycker att det skulle vara roligat att se ungefär hur många sp man får i sig. Därför undrar jag om du kan säga vad en portion pasta, ris och potatis är i sp? Tack förven bra blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du hittat hit!
      Jag brukar räkna 7 SP oavsett mängd för pasta, ris och potatis. Ett föregående program på VV hade något som kallades Duoval då dessa produkter hade samma värde oavsett mängd och det har jag fortsatt med.

      Radera

Jag blir så glad av ett litet fotavtryck: