söndag 27 november 2016

Det stormade inatt!

I fredags klev vi på båten mot Tallinn och en massa timmar på havet. Det började inte så bra... Silja har ju två terminaler som iofs ligger hyfsat när varandra, men jag kan ju aldrig hålla reda på vilken jag ska åka ifrån. Så jag åkte förstås fel, trots att jag hade kollat innan vart jag skulle.

Eftersom jag vet att jag aldrig kommer rätt vid första försöket så var jag ute i god tid och hittade till slut rätt. Silja har en helt ny terminal i Värtahamnen, den är GIGANTISK! Det känns som att vara på en flygplats ungefär, väldigt luftigt och ljust. Säkerheten som de andra rederierna har finns inte alls här, vi behövde inte ens visa legitimation...

Vi hittade till vår hytt som var jättefin! Alldeles lagom stor och mysig, perfekt för oss. Vi hade tid i al a carte-matsalen ganska omgående och påbörjade vår middag ungefär samtidigt som vi lämnade hamnen i Stockholm. Ni som hängt med på instagram kunde se att jag lagade min middag själv... jag fick alltså in en upphettad lavasten med en härlig bit oxfilé som tillagades på stenen utan några större problem. Så fantastiskt gott!!! Tillsammans med för- och efterrättsbuffé var vi väldigt mätta när vi var färdiga.

Veckan har varit helt hysterisk och jag var helt slut, så vi kraschlandade i hytten redan vid 20.30. Fördelen med att ha en trevlig hytt är att man gärna tillbringar lite tid där, det är så himla mysigt att sitta i soffan eller sängen och se hur landskapet flyter förbi. Det hanns jag inte göra så mycket, för jag tvärslocknade rätt snabbt.

När jag vaknade igår var vi på väg genom Estlands Skärgård. Medan vi åt frukost gled vi in i Tallinns hamn. Finns det något jag älskar när det gäller frukost så är det färskpressad juice och det fanns här! Samma när vi åkte till Riga, då kunde man också pressa sin egen juice till frukost. Me like! Det är vardagslyx för mej!

Efter en stadig frukost gick vi i land och tog oss ganska omgående till Gamla Stan. Jag har varit i Tallinn två gånger tidigare, en gång precis innan Estonia sjönk (med samma båt...) och sedan för kanske 10-15 år sedan. Skillnaden mot första gången är total, då var det ju Sovjet som styrde över landet. Skillnaden mot förra gången var nog mest att det var en hel del nya byggnader och större köpcentrum nu. Vi styrde stegen mot torget och julmarknaden som var hela målet med resan.

Tallinns julmarknad är så otroligt mysig! Det är lixom julmarknad på riktigt med alla dofter och tillbehör som ska vara där. Glögg, kanderat godis, surkål och ostar trängs med ullstrumpor, bärnstenssmycken och träsniderier. Ett jättebra ställe att köpa julklappar! Allt är jättefint och otroligt prisvärt. Den gigantiska granen mitt på torget är förstås pricken över i. I år kunde man även hitta tomtens lilla hus med brevlåda för alla våra önskelistor. Runt om torget finns mängder med kaféer, restauranger och pubar. Vid den här tiden brukar det ligga ett tjockt täcke snö, men i år är marken bar - trots det så är det skönt att gå in och värma sej lite.

Vi gick runt på torget, kollade in delar av staden utanför muren, tog en fika och gick sedan tillbaka till båten. Kameror och mobiler behövde ladda och det behövde jag med... så det blev en liten tupplur innan vi skulle besöka kommandobryggan. Tillsammans med Kryssningsvärden Tomas gick vi upp till bryggan som faktiskt var lite olik de andra fartygen vi besökt. Den här var iofs ungefär lika bred som de flesta andra, men med sämre utrymme framåt. Maskinsektionen fick knappt plats mellan väggen och fören av båten, den såg lite inklämt ut. Men där fanns förstås allt som behövdes och de som jobbade där såg ut att trivas. Besöket där upp blev väldigt kort, men vi fick veta det vi ville och ta de bilder vi önskade.

Sen var det bara att skynda sej till buffé-matsalen. Vi skulle fota buffén innan gästerna attackerade den. Allt var väldigt fräscht och snyggt upplagt, buffé är rätt namn - inte julbord! Det enda i julväg som fanns var Janssons och skinka (ej griljerad), och iofs mängder med sillsorter. Vi fotade snabbt det jag skulle och satte oss sedan till bords för att smaka godsakerna. Martin njöt länge av de olika sillarna, de var väldigt goda allihop särskilt glöggsillen och den inlagda strömmingen! Jag kunde ätit ihjäl mej av rostbiffen som bara smälte i munnen och pepparsåsen som var såååå god! Helt otippat tog jag faktiskt en sallad som förrätt, man kunde nämligen blanda sin egen sallad. Som en tacobuffé ungefär med massa olika skåla med tillbehör fast i salladsväg. Allt var så otroligt fräscht och såg så lockande ut att jag inte kunde låta bli och så gott det var! Perfekt för den som faktiskt inte vill gå loss på buffén men ändå äta gott och vara med.

Allt var faktiskt väldigt bra! Enda minuset var väl den där lightläsken... igen... som man får fråga efter. Allt annat finns det fri tillgång av; öl, vin och läsk - men vill du av olika skäl ha lightläsk (diabetes, vikt mm) så måste man fråga efter det. Ett tag trodde vi att de tom tänkte ta betalt för det, trots att den övriga drycken ingår i buffén. Det var lite oklart...

Efter middagen gick vi till nattklubben för att se kvällens show. Vi hade fått ett smakprov redan kvällen innan under middagen och ville absolut inte missa det. Det var nämligen fyra killar från USA som sjöng motown och gospel så det bara visslade om det! Så otroligt bra! Ni vet så där så man får gåshud och bara sitter och gapar, så bra var det! De fick lite hjälp av publiken också, av "Baby Temptation". Efter det var det en dansshow med dansens historia, allt från wienerwals till hiphop typ. Det häftigaste var när wienerwalsen körde igång, då satt kille i 20-årsåldern brevid mej och bara gapade. Han var helt fascinerad och började filma alltsammans, sen slutade han inte förrän showen var helt slut. Hoppas han tar sej upp på dansgolvet själv ibland. Kvällen innan fick vi se lite balett, så underhållningen på Tallink Victoria är verkligen något speciellt!

När vi gick och la oss gungade det lite, men inte så farligt. Under natten vaknade jag dock flera gånger av att det kändes som båten gick in i en vägg och sedan trillade ner flera meter innan den åkte framåt igen. Det blåste lite kan man väl säga... men i morse när vi vaknade var vi på väg in i Stockholm skärgård och allt var lugnt igen. Men som det snöade! Snön som skulle varit i Tallinn kom alltså här hemma istället... så kan det va!

Som ni vet så gillar jag kryssningar, men vissa är bättre än andra. Det här var en av de bättre! Båten är iofs ganska gammal men allt är helt och fräscht. Personalen är hjälpsam och trevlig och maten hur bra som helst! Även om båten var full så var det inte trångt och det var lugnt även på nätterna. Taxfree har ett helt ok utbud av både sprit, godis och presenter - det mesta finns här och det är gott om plats.

Resan var alltså mer än ok, och hade blivit helt perfekt om jag gått till rätt terminal från början  :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad av ett litet fotavtryck: