torsdag 22 september 2016

Ny intressant information om träning!

Man blir alldeles snurrig av alla råd man får angående träning, men några nyheter som jag hört den senaste tiden är väldigt intressanta faktiskt.

Jag har länge propagerat för att man inte tränar för att gå ner i vikt, utan för att bli äldre och det vidhåller jag stenhårt! Vi går ner i vikt genom att äta rätt och lägger till motion för att kroppen ska må bra och hålla längre. Det kan vi väl vara överens om? Annars skulle ju alla sluta motionera så fort de nått sin målvikt och det är ju inte riktigt det som är meningen...

Med träning menar jag inte hårda styrkepass. MEN ju mer muskelmassa vi har desto bättre blir vår förbränning och då blir det förstås lättare att gå ner i vikt. Men även att hålla den nya vikten blir lättare med lite mer muskler på kroppen, så det är inte så tokigt att kanske ta ett eller ett par styrketräningspass i veckan. Jag gör det i form av cirkelträning på Curves och jobbar då igenom hela kroppen och alla muskler på bara en halvtimme.

Många som vill komma i form börjar tokmotionera! Promenaderna räcker inte tycker man och man börjar springa istället. Ofta med skador som resultat... Visst bränner man mer av löpning, så är det! Men en promenad i snabbare takt kan faktiskt vara nästan lika effektivt som löpning. Den största fördelen med gång framför löpning är förstås att risken för skador är väldigt små och i stort sett alla kan utföra det oavsett utgångsläge. En person med 20-30 övervikt löper ganska stor risk för en överbelastningsskada om h*n börjar jogga, medan en promenad är ganska riskfri även vid stor övervikt.

Den som promenerar och senare kanske bestämmer sej för att börja springa lite behöver dock lägga in lite styrketräning för att kroppen ska hålla när man vill jobba mer på sin löpning. Vår rygg och nacke behöver det nämligen. I vårt i övrigt stillasittande liv blir våra ryggar och nackar hårt prövade och det är många av oss som har rejält ont! Visst kan vi få hjälp av kiropraktor och massage, men ofta handlar det ändå om att stärka våra muskler i bål och rygg. Så vi kommer inte undan den där styrketräningen ändå! Men det kan vara enkla övningar som plankan, utfall, situps osv. Googla så hittar ni massor eller ta hjälp av en PT.

Hur var det då med den nya intressanta informationen? Jo! De nya rönen berättade Michael Mosley om i ett av sina program på SVT för några veckor sedan. Forskning har visat att män tillgodogör sej träningen mer UTAN mat i magen, medan kvinnor SKA ha mat i magen före träning. Våra kroppar reagerar alltså helt olika när det gäller detta. Det var ingen liten skillnad heller, utan ganska många procent. Så nu är det en rejäl frukost som gäller för mej innan jag åker och tränar. Proteindrycker var däremot helt onödigt enligt deras forskning, så den hällde de ut...

Man har också kommit fram till att kvinnor tillgodogör sej träningen bäst de två första veckorna i menscykeln. Även här var det ganska många procents skillnad mot de andra veckorna. För männen finns det ju ingen sån mätning, men de har ju också cykler och borde se skillnad de också faktiskt...

Min slutsats är alltså att man som kvinna ska äta innan träning och absolut inte stanna hemma pga mensvärk! Då tillgodogör man sej träningen på bästa sätt! Så jag fortsätter med mina dagliga promenader, två-tre pass i veckan med lättare styrketräning och tre lagade mål mat om dagen. Det har funkat hittills och kroppen tackar mej genom att värka mindre och hålla vikten åt mej  :-)

4 kommentarer:

  1. Du är duktig med din träning!

    Det är som med allt, det kommer ständigt nya råd och rön.
    Jag har allt provat på proteindryck, men också slutat med det. Jag vill ha riktig lagad näringsrik mat.
    Och man ska ha mat i magen innan träning och även fylla på energierna efteråt ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, nästa vecka vet vi något annat. Jag har aldrig testat proteindrycker, det känns onödigt och dyrt.

      Radera
  2. Jag tänker inte ha några åsikter om att gå ner i vikt eller varför man tränar. Jag vet att vi tycker helt olika.

    Däremot tänker jag säga att jag dels blev förvånad över att du använde proteindrinkar och tycka att det är bra att du slutade med dom... Jag läste en hel del om proteindrycker en period och kom fram till att om man tränar "normalt" så behövs inte dom, det räcker med ägg eller liknande... Man kan hoppa över det konstgjorda. För det är ju så att mycket av alla proteinpreparat som finns idag innehåller kemiskt framtagna ingredienser... Som sötningsmedel...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oh nej! Jag har aldrig testat proteindrycker, det är jag för snål för. Däremot testade man även det i Mosleys program genom att mäta muskler för och efter och en massa annat både på elitidrottare och vanliga motionärer och då kom man fram till att det bara vara strunt och hällde ut dem.

      Radera

Jag blir så glad av ett litet fotavtryck: