onsdag 17 augusti 2016

En sämre fibrodag...

Som ni vet så har jag bla fibromyalgi. Det innebär att jag ibland inte bestämmer över mina kropp utan är tvungen att göra som min kropp bestämmer. Idag är en sån dag...

Att ha fibro innebär att ha ständig värk och värken flyttar ofta på sej. Det innebär också att att man är sanslöst trött, hur mycket man än vilar. Många av oss fryser, har dåligt minne, tappar ord, har tröga magar och en massa annat. Å det finns inget botemedel, det är lixom bara att gilla läget och försöka hitta sin egen medicin. För mej hjälper sol och värme bäst samt träning i lagom mängd.

Men det här hattandet med regn ena dagen, sol andra och blåst en tredje fixar jag bara inte! Å då är det tröttheten som är värst, jag är så trött att det svider i ögonen och jag kan bokstavligt sova stående. När jag blir trött blir förstås minnet sämre och värken värre, hade jag haft ett jobb hade det varit svårt att jobba just idag. Det är en av anledningarna till att vi tog beslutet att ha mej hemma.

När jag har mina fibrodagar är jag inte särskilt trevlig och jag orkar oftast bara göra det mest nödvändiga. Idag valde jag träning framför hundpromenad eftersom det regnade och hunden ändå inte gillar att gå i regn. Men så hade jag också en inbokad fotografering... å eftersom det regnade var vi tvungna att fota inne och då var jag tvungen att städa...

Nu gick ändå fotograferingen väldigt snabbt och smidigt då vi bägge varit med förr och hade bilden klar för oss ganska omgående. Så på bara någon halvtimme var det klart och jag kunde krypa i min onepiece och lägga mej på soffan med pälsbollen. Jag somnade nästan direkt och sov till Martin kom hem typ.

Ett liv med fibro är alltså inte så enkelt, man är lixom inte riktigt chefen över sitt liv. Vädret bestämmer mycket hur min dag ser ut och hur jag mår. Å även om jag vägrar att lyda, så har jag lixom inget val ibland. Problemet är också att fibron inte syns och syns det inte så finns det ju inte i mångas ögon. "Du ser ju så pigg och glad ut" har jag hört mer än en gång... ja, det hjälper knappast att se sur ut och man ser mej inte ute de dåliga dagarna för då kommer jag inte upp ur soffan.

Nu kommer hösten och många av oss med fibro har en jobbig period framför oss. Du kommer förmodligen inte att se det på oss, men vissa dagar mår vi så dåligt att vi knappt ens orkar svara på tilltal. Det är alltså inte för att vi är otrevliga, utan för att vi helt enkelt inte orkar. Så döm oss inte utan försök istället att förstå att det bara är en dålig dag i vårt fibroliv. Vi gör verkligen vad vi kan för att livet ska fortgå som vanligt, men det är f- inte lätt.

Därför grottar jag ner mej i resesajter och letar snabbt upp en ny resa som ska bokas inom kort. I vinter ser det ut att bli ett nytt besök i Egypten eller kanske Kap Verde... nåt ställe där solen skiner blir det iaf och där det inte är någon större tidsskillnad för den är också svårt för kroppen. Jag längtar redan!

3 kommentarer:

  1. Stämmer precis, nu kommer den del av året när jag skulle vilja lämna Sverige o bo någonstans där det är varmt o skönt så man kan slippa en del av värken i alla fall

    SvaraRadera
  2. Har du testat agri pulver från forever? Har hört att det ska hjälpa mot extrem trötthet. Tänkte köpa till min mamma så hon får testa. Nu har hon inte fibromyalgi vad jag vet men besväras av smärta och trötthet så tänkte att det skadar ju inte att testa ��

    SvaraRadera
  3. Kram på dig! Jag har också fibromyalgi sen många år tillbaka. Som du säger, dessa väderväxlingar och speciellt regn är ett helsicke. Känner mig som en gammal gubbe i gungstol som förutspår regn efter värken i kroppen. T o m en gång sade jag till min man att nu har jag "regnvärk" i armarna. Men det ska inte redan idag sade maken som kollade SMHI. ...fem timmar senare så regnade det. ;-)
    För mig hjälpt tyvärr inte sol och värme men härligt att det hjälper andra fibrosar. :) Bland att min far som har haft fibro sen tidigt 90-tal.

    SvaraRadera

Jag blir så glad av ett litet fotavtryck: