tisdag 12 juli 2016

Snart två år sedan bröstförminskningen

För knappt två år sedan fick jag ett helt nytt liv! Det var då jag blev av med nästan ett kilo bröst. Från att ha haft en stor, tung E-kupa vaknade jag upp till en nätt C-kupa. Vilken lycka!!!

Eftersom jag får mängder med mail med frågor så tänkte jag att det kanske är på tiden att jag tar upp ämnet igen. Det är också lite extra aktuellt eftersom det kommer hit en journalist idag och ska intervjua mej om det. Jag vet inte varför, men det är fortfarande tabu att prata om vissa delar av kvinnokroppen - de flesta delarna faktiskt. Underlivsproblem och bröst pratar man inte om, därför gör jag det  :-)

Jag fick rejäla bomber tidigt! Redan när jag var i 12-årsåldern blev jag kallad Dolly "Patton"... Det spelade ingen roll om jag var tjock eller smal, E-kupan var kvar oavsett. Jag hoppades att den skulle krympa eller åtminstone bli lite hängig efter barnen, men så blev det inte. Det var fasta, stora, grejer som var i vägen vad jag än skulle göra. Jag hade ont i ryggen och nacken, kunde inte sova på magen ordentligt, fick ont när jag sprang och tränade och kunde inte ha de kläder jag ville. Jag avskydde dem! De störde mitt liv helt enkelt och jag ville inget hellre än ta bort dem.

29/8 var det äntligen dax att lägga sej på operationsbordet. Efter ungefär 3 timmar i narkos vaknade jag och lyfte direkt på täcket. Jag var nästan platt!! Underbart!!! Jag hade inte ont en sekund utan njöt bara av tiden efter operationen. Jag var så lycklig! När jag efter 2-3 veckor provade en behå för första gången visste jag inte ens vilken storlek jag hade fått. Jag frossade bland underkläderna på Åhlens i City och hade faktiskt skitroligt i provhytten. Min nya storlek var en liten C-kupa och jag kunde ha snygga, små, nätta behå. Sanningen att säga, så behövde jag faktiskt inte ha någon behå alls! Brösten var numera små och upplyfta och behövde inget extra stöd, men är man van så är man...

Lyckan var total när jag kunde ha en framknäppt blus utan att den glipade och triangelbikini!!! Man blir lite galen efter en sån operation och frossar i kläder. Allt sitter ju bra! Från att förr ha haft toppar i storlek 44-46 hade jag nu 38. ALLT behövde bytas ut! Det var ett underbart lyxproblem  :-)

Frågorna jag får är förstås hur man gör för att få en operation via landstinget. Det finns inga genvägar, samma regler gäller för alla. Man måste ha under bmi 25 först och främst, ovanför det får man knappt ens en bedömning. Sen ska man ha en volym av minst 800 ml per bröst, har jag för mej... och självklart påtagliga problem. Man ber om remiss från sin husläkare och då får man först träffa en slags koordinator som lyssnar på en, mäter och berättar om operationen och alla risker. Det är den personen som ger sitt godkännande eller avslag. Det var läskigast och jag var tvungen att fråga två gånger när hon sa att jag var godkänd. Jag var bergsäker på avslag. Sen börjar väntan... jag fick mitt godkännande i början av december. I april eller maj fick jag veta operationsdatumet, som alltså var i slutet av augusti. Tre månader och vårdgaranti... pyttsan! Innan operation ska man ta en massa prover, träffa kirurgen och narkosen och en massa annat. Bmi 25 gäller fram till operationsdagen...

Jag var coollugn på operationsdagen. Jag kunde knappt vänta på att bli sövd så jag snabbt skulle vakna upp till mitt nya liv. Allt gick bra och brösten blev jättefina, jag fick dock korrigera ärren lite i våras. De nya ärren syns förstås, men de som gjorde för två år sedan är nästan helt blekta. Jag kan numera träna regelbundet utan problem, jag sover bättre, har inte ont i nacke eller rygg och kan alltså ha vilka kläder jag vill. Jag fick ett helt nytt liv och är så otroligt tacksam! Jag kan inte nog rekommendera  er att göra detta om ni går runt med två tunga bomber som är i vägen för ett normalt liv.

Numer har jag oftast bara en liten axelbandlös behå, för att ge en snygg siluett och bar rygg. Jag behöver egentligen ingen behå alls, men då syns bröstvårtorna och det gillar jag inte. Jag vet inte hur jag hade mått idag om jag inte gjort operationen, men jag vet hur jag mådde... och det var inget vidare. Det här är en av de bästa saker jag gjort för mej själv. Jag fick ett helt nytt, rörligare, liv!

Ni har hela berättelsen från början till slut under kategorin "bröstförminskning". Där finns även bilder från alla läkningsstadier efter operationen. Å självklart är det bara att fråga om något är oklart, vad som helst!

8 kommentarer:

  1. Så härligt att läsa om din operation. Skulle också vilja göra en, för precis som du har jag alltid haft stora bröst, och även om jag skulle gå ner mina 10 kg som jag vill nu, så skulle brösten ändå vara stora. Dock har jag aldrig haft problem med rygg och axlar, men de stör mig när jag ska köpa kläder, när man tränar och gillar inte att man alltid får en klyfta, oavsett vad man har på sig. Får kämpa mot att få ett bmi under 25, även om jag säkert skulle ha det om jag inte tränade som jag gör. Alltid roligt att läsa din blogg!

    SvaraRadera
  2. För mig gick det jättefort att få operationstid men det ekar som om jag hade tur. Den 7 januari kontaktade jag sjukhuset och bad om tid hos plastikkirurgen för bedömning. Hade då gått ner 21 kg på 5 månader och hade nu normalt BMI.
    Fick tid i slutet av februari. Kom dit och vägdes och mättes.
    Fick godkänt på alla krav.
    Den 7 april opererades jag.
    Det är den bästa operation jag gjort nästan. Bara hysterektomin var viktigare för att slippa smärtor.
    Tog bort drygt 350 g på varje bröst. Nu har jag en stor B eller liten C kupa. Beror på märke.
    Domningarna i armarna är borta likaså den värsta nacken smärtan. Mår verkligen bättre i kroppen trots att jag har en obotlig bindvävssjukdom som ger mycket värk och smärta mm.
    Om folk visste vad stora bröst kan orsaka. Värk, smärta, inskränkningar i rörelse och i kläder mm.
    Har fortfarande normalt BMI och har tom gått ner nåt kilo till. Ska inte ner så mycket mer då jag inte vill riskera resultatet av operationen. Men jag önskar att fler kvinnor med stora bröst ska få operation om dom vill. Prova själv att ta på en bh med massa extra tyngd och volym. Inte alls så bekvämt. Gjorde det på min man och han blev chockad över hur tungt det var och hur otympligt.
    Lycka till med bröllopet:)
    Mvh
    Malin Svensk Björck

    SvaraRadera
    Svar
    1. Folk förstår inte, särskilt inte vissa män som kallas det lyxoperation... Jag är så glad att vi iaf är några som fått tillbaka våra liv :-)

      Radera
  3. Mina frågor till er! .. Hoppas att ni svara på dom! UTMANING - Frågor! 1. Har du några sommarplaner? .. ​2. Vilket är ditt drömresmål och varför? .. 3. Vad är ditt favoritmärke och varför? .. 4. Vad är du mest nöjd med hos dig själv? .. 5. Vad shoppar du helst på nätet? .. 6. Vilka appar använder du mest? .. 7. Vad önskar du att du vore bättre på? .. 8. Vem SMS:ade du senast och vad skrev du? .. 9. Vad skulle du göra om du vann 1 miljon? .. 10. Vilken film eller serie skulle du vilja leva i? .. 11. Vilken är din favoritmiddag? .. Mina frågor till er! .. Hoppas att ni svara på dom! .. Hur mår du? Hur känns det att vara veckans blogg? .. Vad kommer vi att få läsa om i din blogg? .. Vilket är ditt bästa inredningstips, generellt? .. Hur spenderar du helst din lördagskväll? .. Vilka andra bloggare hittar du inspiration ifrån? .. Dela med dig av en dold talang du har! .. Vart befinner du dig i livet om 10 år? .. Vad är framgångsreceptet för dig och din blogg? .. Nämn 3 saker som du önskar dig just nu! .. http://nouw.com/annorlundaannorlunda/profile
    Sprid utmaningen vidare och så vidare!

    SvaraRadera

Jag blir så glad av ett litet fotavtryck: