lördag 23 april 2016

Vinn Mästerkockens kokbok!

Då sparkar vi igång en ny tävling!

Den här gången kan två av er vinna Viktväktarnas kokbok Smart Vardag av Amir Kheirmand. Kokboken bjuder på massor med härliga maträtter som passar oavsett om du följer Viktväktarnas program eller ej.

Tävlingsreglerna är som vanligt enkla:
* Följ bloggen på FB HÄR!
* Berätta vilken som är din favoriträtt (och gärna hur den lagas) i en kommentar här nedan och ange även din mailadress.
* Dela gärna inlägget på din egen FB så får du en stjärna på himlen  :-)

Tävlingen avslutas 8/5 kl 23.59

Lycka till!!!


22 kommentarer:

  1. Min älsklingsrätt är nog taco på nötfärs eller med kyckling och mycket olika grönsaker till
    kajo56@yahoo.com

    SvaraRadera
  2. Min absoluta favoritmat är tacos, det skulle jag kunna äta flera gånger i veckan. Det går ju att variera på så många olika sätt, mer eller mindre nyttigq

    SvaraRadera
  3. Grillat i alla former! Jag brukar trä grönsaker på spett och ha till köttet/kycklingen. Och en härlig sallad med blandad sallad, gurka, körsbärstomater, vattenmelon och hackade örtkryddor. Så gott!!
    Jenand69@gmail.com

    SvaraRadera
  4. Vår familjs favoriträtt är lax i ugnen och kokt potatis. Använder hel laxsida som läggs i ugnsform och saltas på detta breder vi ut skagenröra samt extra hackad lök och dill. In i ugn 175 grader samtidigt som potatisen kokar. När potatisen är färdigkokt är laxen färdig. Serveras med sallad. I vår sallad har vi blandsallad, gurka , tomter oliver och fetaost. Smaklig spis. Barnen blir överlyckliga när det vankas lax.

    SvaraRadera
  5. Min favoriträtt nu på våren är kycklingspett. Olika smaksatta tex chili, grillkrydda osv. Med olika lätta dressingar till, smaksatta med chili och annat. Hemmagjord pizzasallad och massor av olika uppskurna grönsaker och frukter som mango och ananas. Mumsmums.

    SvaraRadera
  6. Baconinlindad kycklingfilé

    SmartPointsvärde värde: 10
    Portioner: 4

    Ingredienser
    4 små Kycklingfiléer
    4 skivor Bacon
    ½ dl Olivolja
    4 msk Soja
    6 msk Chilisås tomat
    2 tsk Sambal oelek
    3 klyfter Vitlök
    2 st Lök
    2 dl Hönsbuljong
    2 dl Fraiche 5%
    2 tsk Majsstärkelse


    Instruktioner
    1. Blanda olja, soja, 4 msk chilisås, 1 tsk sambal oelek, pressad vitlök och finhackad lök till en marinad. Lägg kycklingfiléerna i marinaden och låt ligga 5 timmar.
    2. Tag upp filéerna. Vira en baconskiva om varje filé. Lägg filéerna i en ugnsfast form och stek i ugn 200° ca 30 minuter.
    3. Blanda hönsbuljong, fraiche, 2 msk chilisås, 1 tsk sambal oelek och såsredning till såsen. Koka upp, låt puttra 5 minuter. Servera med ris, bröd, ruccolasallad och tomat.

    Matilda_wiesel@hotmail.com

    SvaraRadera
  7. Min favoriträtt till både helg och vardagslyx när jag vill det e Blomkålspizza =) så himla gott å enkelt att göra å billigt i SP e det om man tar kalorisnål ost! :D

    Riv 400g blomkål och blanda med 2 ägg,50g ost,lite fiberhusk, basilika å oregano,platta ut på bakplåtspapper å grädda i ugn i 20-25 min på 200. Koka upp passerade tomater med lite salt,peppar,1 tsk socker å oregano å bred på Blomkålspizzan när den e klar. Lägg på champinjoner 3 skivor skinka å 125g kalorisnål ost å grädda igen i ca 15 min å sen bara njuter man!!!! 4 SP för en port å det blir 4 port.

    SvaraRadera
  8. Stekta grönsaker och pasta.
    Stek champinjoner, zucchini, aubergine och blomkål. Var för sig så de får fin färg servera med bandpasta och avrunnen naturell yoghurt ( inte matlagningsyoghurt) hacka i vitlök.

    Överraskande gott

    SvaraRadera
  9. Glömde min mail. maria.pilefors@gmail.com

    SvaraRadera
  10. Åh, jag skulle bli så glad om jag vann! Läser din blogg varje dag och lagar ofta dina recept. Här kommer en annan favorit, ett recept från Jamie Oliver som jag har gjort om litegrann:

    Indisk kyckling med blomkål & spenat (2 port)
    100 g ris (gärna råris)
    1/2 blomkålshuvud
    1 kruka mynta
    6 msk lättyoghurt 0,5%
    1 citron
    1 tsk gurkmeja
    1 tsk curry
    1 msk balsamvinäger
    2 vitlöksklyftor
    3 cm färsk ingefära (eller mer, jag älskar ingefära!)
    2 kycklingfiléer
    1 tsk spiskummin
    1 tsk senapsfrön
    100 g babyspenat
    1 färsk röd chili

    Koka riset. Skär blomkålen i mindre bitar och ångkoka. Plocka av myntabladen och mixa tillsammans med hälften av yoghurten och en halv pressad citron, när såsen är slät är den klar! Häll över i en liten mjölkkanna eller liknande och ställ in i kylen. Rengör inte mixern! Häll sedan i resten av yoghurten och citronsaften och mixa tillsammans med gurkmejan, curryn, balsamvinägern, vitlöken och ingefäran (skär i mindre bitar först). Marinera kycklingen i denna yoghurtblandning. Lägg sedan kycklingen i en ugnsfast form, krydda med spiskummin och senapsfrön. Ställ i ugnen 15 minuter på 220 grader.

    Sprid ut bladspenaten över ett serveringsfat, häll ut riset i mitten och strö över blomkål och skivad kyckling. Ringla över dressingen från kylen. Hacka chili och strö över.

    Suuupergott!!!

    maria.lindqvist@se.mcd.com

    SvaraRadera
  11. Måste också säga Baconinlindad kycklingfile! Klar favorit!
    pernilla.rosenblad@telia.com

    SvaraRadera
  12. Måste också säga Baconinlindad kycklingfile! Godaste som finns!
    pernilla.rosenblad@telia.com

    SvaraRadera
  13. Min favoriträtt är stekt kycklingfile med klyftpotatis och ajvar. Enkelt och gott! Jag brukar krydda kycklingen med salvia, salt och peppar, eller valfri krydda. Klyftpotatisen körs i ugnen med timjan och på slutet flingsalt. Äter ajvar till

    cecilia.flodqvist@hotmail.com

    SvaraRadera
  14. Fläskfilé finemang är favorit rätten. Enkel att tillaga och super god både till vardags och fest.����
    Kca66@hotmail.se

    SvaraRadera
  15. Jag är gärna med och tävlar, och skulle gärna vilja vinna denna kokbok som verkar super bra. Jag har många favoriter när det kommer till mat men en som jag är särskilt förtjust i är min kasslergratäng.

    Kasslergratäng
    Kassler
    Potatis
    Vispgrädde
    Riven ost
    Chilisås

    Gör såhär:
    Skala potatisen och skär i skivor. Lägg ner detta en i en gratängform. Strö över små tärningsbitar av kassler tillsammans med såsen som består utav vispgrädde och några matskedar med chilisås. Avsluta med riven ost och för sedan in i ugnen tills det får lite färg.

    Gillar din sida på FB (Sanna Kaakinen).

    Kram Sanna
    mammasvardag@hotmail.com

    SvaraRadera
  16. Hej! Jag gillar en riktigt god Köttgryta med mycket läckra rotfrukter i kam varieras med grönskaer och kryddor. När vi har gäster så är det enkelt på spisen. Gillar följer delar. Hoppas.

    SvaraRadera
  17. Ska vara kan stavfel och glömde maude@tyfonmail.se

    SvaraRadera
  18. Anna lundkvist4 maj 2016 kl. 08:10

    Oj va svårt. Jag är en matglad människa med mängde av älsklingsrätter. Men min absoluta favorit får nog anses vara en krämig fisksoppa med saffran. Så här gör jag min:
    600 g fisktärningar
    4 potatisar
    2 morötter, stora
    1 röd paprika
    1 purjolök
    1 fänkålsstånd
    200 g sockerärtor
    1 l vatten
    3 dl grädde
    2 dl créme fraiche
    1-2 kuvert saffran
    2 msk fiskfond
    2 msk tomatpuré
    Dill
    Salt
    Vitpeppar
    Cayennepeppar

    Skala och skär potatis och morot i bitar. Strimla paprika, purjolök och fänkål.
    Fräs grönsakerna och strö över saffran. Häll på vatten, grädde och créme fraiche. Tillsätt fond och tomatpuré. Puttra i ca 15-20 min. Tillsätt fisk, sockerärtor, dill och kryddor. Puttra tills fisken är klar. Smaka av. Server med en klick créme fraiche

    Nu ska jag hoppa in o gilla din sida på fb.

    Hillevianna@hotmail.com

    SvaraRadera
  19. Min och familjens absoluta favvorätt är "asiatiska tacos" Fläskfile eller kycklingfile som blandas med div asiatiska kryddor; soya, citrongräs, ingefära, vitlök, chili, fisksås... Och sedan steks hastigt. Serveras i salladsblad med böngroddar och cashewnötter och en sås på naturell yoghurt med soya. Kolla in Viktväktarnas hemsida :-)
    githhoglund@telia.com

    SvaraRadera
  20. Jag gillar det enkla. Ett libabröd fyllt med sallad, gurka, tomat och rödlök. Lägg på strimlad, stekt kyckling eller Hälsans kök kebab. Gör en sås utav laktosfri gräddfil och lite majonnäs. Smaksätt med färsk vitlök och aromat. Klicka över fyllningen på Libabrödet. Rulla ihop och njut. ��

    Min mejladress: exotickatt@hotmail.com

    SvaraRadera
  21. Min älskling rätt har jag inte vill inspirera mig olika maträtter kul att laga mat.
    j.granstrom85@gmail.com

    SvaraRadera
  22. Tävlingen är avsluta!
    Vinnare är Maria Lindqvist och Maria Wiesel :-)

    SvaraRadera

Jag blir så glad av ett litet fotavtryck: