onsdag 18 november 2015

Lakritsfestivalen och Viking Line

Jag har alltså varit på Finska Lakritsfestivalen i Helsingfors i helgen. Efter den fantastiska lunchen i söndags, hade vi några timmar på egen hand. Jag valde att gå runt själv för att kunna prata med nyfunna lakritsvänner på Lakritsfabriken och Haupt lakrits. Det var dubbelt så mycket besökare som förra året, ändå fanns det ganska många tillfällen att få ett bra snack med alla man ville prata med. Så det blev ganska mycket tid i just de två montrarna.

Sandra på Lakritsfabriken lovade mej smakprov på nyheterna som kommer efter jul, bla en saltlakritssås och Rasmus på Haupt lovade mej ett besök i hans paradis. Jag ska alltså få se var lakritsen tillverkas! Snacka om lakritshimlen! Innan vi gick tillbaka till båten hann jag prata ordentligt med Douglas Spiik också, han är alltid så stressad, men nu höll han på att plocka ihop för att åka hem och kunde prata i lugn och ro. Tre härliga samtal som gav en massa energi.

Jag vet inte hur många utställare det var där, men man gick utan problem runt i lugn och ro och smakade allt och pratade med alla på ett par timmar. Den tid jag sedan hade kvar passade jag på att sitta i bloggrummet och lägga ut bilder och blogga. Efter en stund fick jag sällskap av de andra också, alla nöjda men ganska trötta. Å sen var det dax att gå tillbaka till båten och åka hem igen.

Det var faktiskt helt ok att åka ena kvällen, gå på festival över dagen och sedan åka tillbaka nästan kväll igen. Vem vet, nästa år kanske det blir någon slags paketlösning med kryssning och festivalinträde. Då kommer det säkert att vara ännu fler utställare och snart är nog den Finska festivalen i klass med den Svenska i storlek.

Vi åkte med Vikingline som jag gillar sedan innan. De kom tvåa i vårt test som vi gjorde i somras, men låg egentligen jämt med vinnaren som bara vann med ett ynka poäng. Viking har trevlig personal och mysiga båtar. Jag trivs där helt enkelt. På utresan åt vi buffé och på hemvägen åt vi a la cart. Vi fick testa en meny som från början var en tävling bland Vikings egna kockar. Resultatet av tävlingen blev Nordic Tastes som innehåller lokala råvaror med Nordisk touch. Modernt, naturligt och säsongsanpassat. Å snyggt! Kanske inte riktigt mina smaker, men jätteläckert serverat! Fram till och med den 29 februari kan man äta den vinnande meny ombord på alla Viking Lines fartyg.

Vi åt sockersaltad sik med ärtpuré, sikrom och citronmajonnäs och svartbrödssmulor till förrätt, stekt älginnanlår med kroppkakor av potatis och rostade morötter med brynt smör till varmrätt och rårörda blåbär  med blåbärssorbet, vitchoklad Skyr och marängcrisp. Älgen var väldigt mycket bättre på tallrik än i bilen, det är helt klart!

Det var en riktigt roliga resa med jättetrevligt sällskap. Det var Pernilla som driver bloggen Bli min jäst, Linda som bloggar på Matstugan och Malin och Aicha som tillsammans precis har startat nätmagasinet Modern Lifestyle. Besök dem gärna, där finns en himla massa härliga recept och annat smått och gott att ta del av. Fem ungefär jämnåriga tjejer som inte träffats förr, men fann varandra direkt! Alla var generösa och hjärtliga och vi kommer absolut att träffas igen!

Nu ser jag fram emot den Svenska Lakritsfestivalen som går av stapeln i slutet av april. Tack Tuija och Anette för en riktigt roliga helg. Å tack för trevligt sällskap Pernilla, Malin, Aicha och Linda!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad av ett litet fotavtryck: