söndag 9 februari 2014

Så extremt höger!

Högerextremister har man ju hört talas om och jag vill kanske inte förknippas med dem, men extremt högerhänt är jag däremot och det är ett problem!

Jag gör precis allt med höger och kan inte göra mycket alls med vänster, vilket Martin tycker är väldigt roligt. Han tycker det ser fumligt och bakvänt ut bara jag försöker. När jag ska måla naglarna börjar jag alltid med att måla med vänster eftersom det tar längst tid eller också ber jag någon annan göra det åt mej. Jag kan inte ens borsta håret med vänster hand, knäppa byxorna, äta eller borsta tänderna... det är riktigt illa alltså.

Både min pappa och Martin använder bägge händerna obehindrat och är det lättare att spika med vänster så gör de det eller målar eller vad det nu kan vara. De bara byter mellan händerna som det är lättast att komma åt. De är väl vad man kallar dubbelhänta, näst intill ambidextriösa men inte helt.

Som ni kanske kommer ihåg så har min tumme börjat göra ont, den högra förstås...och idag är det riktigt illa. Det gör ont bara jag spänner den och att skriva känns rejält, även om jag knappt använder den. Att hålla tekoppen var en utmaning och jag skulle inte kunna hålla i hundkopplet idag. Men det värsta var när jag skulle torka mej... DET gjorde jäkligt ont och det var på vippen att jag fick ropa på hjälp, men där går min gräns! Det är JAG som torkar min rumpa ingen annan!!!

Så jag är alltså lite handikappad och inser att jag nog måste öva upp min vänsterhand. Annars blir det problem vi eventuellt ingrepp av handen. Tänk om jag måste operera eller nåt, då kan jag ju ingenting själv. Så det blir till att öva upp vänsterhanden så den går att använda i vardagen. Hur man nu gör det???

Snacka om världsproblem  :-)


4 kommentarer:

  1. Jag fick musarm för 11-12 år sedan, så illa att jag inte kunde använda högerarmen alls. Sjukgymnastik i 6 månader, två gånger i veckan. Sedan dess använder jag musen vänsterhänt på jobbet och högerhänt hemma. Det tog knappt två veckor att träna upp vänsterhanden att bli lika snabb och pricksäker som högerhanden.
    Lycka till med träningen!

    SvaraRadera
  2. Det går nog att träna. Min pappa och min Sigge var vänsterhänta med gjorde lika mycket med höger (upptränade). Jag är mest högerhänt. Lycka till! ♥

    SvaraRadera
  3. Jag är själv vänsterhänt, men gör en del saker med höger. Och en del saker kan jag bara göra med höger hand fast jag är vänsterhänt. Kan beror på att min mormor var ambi. Men vet du, man kan träna upp sig. Förut använde jag musen med vänster, men jag fick så fruktansvärt ont i fingrarna att jag blev tvungen att byta till höger. Det går nästan bättre än med vänster. Skriva går också att träna upp. Kanske inte så att man skriver snyggt, men läsligt i alla fall. Jag stukade vänsterhanden rejält en gång när jag gick i skolan, och blev tvungen att göra allting med höger hand bra länge. Minns att jag skrev allting med höger då också. Lycka till med "omskolningen"!

    SvaraRadera

Jag blir så glad av ett litet fotavtryck: