fredag 31 januari 2014

Vattenfasta... eh va?

I tisdags var jag på Ulrika Davidssons releasefrukost av hennes nya bok Kickstart. Ulrika har gått från GI,  till LCHF, 5:2 och nu detta. Var och en blir salig på sin tro, men hur trovärdigt är det när man hoppar mellan olika metoder?

Jag är intresserad av kost och de olika metoder som finns för att gå ner i vikt, men jag vidhåller att det inte finns några genvägar eller mirakelkurer och att det enda som funkar i längden är sunt förnuft och uthållighet. Visst kan man hoppa på någon av Ulrikas 7 kickstarter, men sen då? I inledningen på boken står det: "Istället för att svälta dig med pulverdieter och gå omkring och vara vrålhungrig får du nu kostplaner som låter dig äta så att du blir mätt och mår bra under hela perioden som du valt att satsa på ett kickstartsprogram". Det låter ju bra, ända tills man ser att kostplanerna gärna ska startas med en vattenfasta på fyra dagar.

Vattenfasta?! Det är ju egentligen genialt och tvärsäkert! Klart man går ner i vikt! 4 dagar med enbart 2-3 liter vatten om dagen är ju ett tvärsäkert sätt att gå ner några kilo på kort tid. Vatten innehåller ju som bekant inte en enda kalori... så det måste ju vara den mest effektiva metod som finns. Att ingen kommit på det förut! OM, jag säger OM, man blir för hungrig så är det tydligen ok att ta LITE misosoppa. OM man blir hungrig alltså... klart som f-n att man blir hungrig!

Ulrika varnar dock för all form av träning under de här fyra dagarna och det är ju klokt av henne. Man ska vila mycket och inte utsätta sej för fysisk aktivitet. Jag skulle nog avråda från arbete och umgänge också, för hjärnan kommer inte att funka och man blir nog rätt irriterad.

När man väl kör igång med kickstart så ska man gärna inte fokusera på något annat än kuren. "Har du en middag inbokad mitt i kickstarten så får du antingen avboka den eller flytta den, eller så får du faktiskt ta med dig din egen matlåda den kvällen". Det låter ju sådär kul... För att följa Ulrikas program borde man alltså ta ledigt och isolera sej, då kommer det att funka skitbra! Men sen då... vad händer efter kuren? Snabbkurer och kickstarter i all ära, många vill gå ner snabbt i vikt och det är kanske där pengarna i viktindustrin ligger. Men är det verkligen det vi vill i längden?

Är det inte så att vi faktiskt vill hitta ett sätt där vi både går ner i vikt och mår bra? Å vet ni? Det finns faktiskt ett sånt sätt! Det kallas för Viktväktarna och med det har Martin gått ner 60 kg och jag 12. Å grejen än att vi hela tiden fått äta gott, varje dag! Vi har kunnat jobba, träna och umgås med folk helt normalt och vi håller vikten även efteråt.  Visst, man går inte ner 4 kg i veckan, men man slipper att gå hungrig och man kan äta precis vad man vill - även om det är i begränsad mängd. Å ja, jag jobbar på Viktväktarna och blir alltså även jag salig på min tro.

Men ett är iaf säkert; jag skulle inte vara människa om jag var tvungen att vattenfasta. Då skulle det inte gå att ha mej i möblerade rum, men jag håller med om att det förmodligen är det mest effektiva sätt som skapats att gå ner i vikt. Å med sagt så vill jag även klargöra att Ulrika är en jättetrevlig och söt tjej, inget ont sagt om henne alltså. Frukosten och sällskapet vi fick var förstklassigt och nu kommer jag förmodligen aldrig mer bli bjuden på något liknande eftersom jag skrivit negativt  :-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad av ett litet fotavtryck: