måndag 23 september 2013

Inspelat och klart!

En dag går snabbt ibland... men jäklar va vi har jobbat!

Klockan 10 kom Anna hit från Svt/UR. Vi började med att fika lite och prata om vad vi skulle göra och hur upplägget såg ut. Vi ska alltså vara en del i en dokumentär serie om olika frågor som rör familjen och då särskilt familjer som har något slags funktionshinder. Just den del som vi är med i handlar om att släppa taget och flytta hemifrån.

Vi började filma i köket när Senior slog in glas i papper och la ner i en flyttkartong. Sen fick han fylla två flyttkartonger med en massa olika grejer och två kassar med bla skor och ytterkläder. Det blev några omtagningar för att allt skulle bli bra, men till slut så blev det som Anna ville.

Sen ringde vi in morfar, eftersom det handlar en del om generationer också. Morfar och Senior fick bära en byrå fram och tillbaka och fylla en släpvagn med olika grejer. Och sen skulle flyttkartongerna förstås in i bakluckan på bilen. Det var kallt som attan ute och blåste rejält, men det blev tydligen bra ändå.

Efter lunch fick de andra ledigt och jag utrustades med en liten mygga innanför kläderna. Nu var det dax för själva intervjudelen där jag svara på en massa frågor. Fast frågorna skulle inte vara med utan vävas in i svaret. Det var lättare sagt än gjort, men funkade ganska bra. Anna tyckte att vi alla var väldigt lätta att styra och få att göra precis som hon ville. Så jag tror att hon var ganska nöjd med vår insats. Till och med Baileys gjorde som hon ville och hon hade nog gärna tagit med honom hem...

Jag berättade om mina tankar inför barnens flytt, hur det varit när jag själv flyttade hemifrån och vad jag vill skicka med till andra föräldrar som inte kommit riktigt dit vi är än. Jag är ju inte den nostalgiska typen utan tycker att ungarnas flytt är ett himla roligt äventyr.

5 timmar tog alltihop, inklusive lunch och fika. Ganska bra jobbat tror jag... nu får vi se om materialet räcker eller om vi får komplettera en annan dag. Å resultatet får vi se på tv till våren. Arbetsnamnet är Familjen och kommer att gå som sex stycken halvtimmesprogram i Svt. Vi får väl se hur det blir...

Nu är det iaf gjort och jag är trött som en gnu. Å snart ska jag iväg på utbildning... jag kommer nog somna  :-/


6 kommentarer:

  1. Det lät lite spännande med inspelningen! Du får hojta när den ska sändas!

    svar: Jag lyckades nog komma upp i ungefär 10 veckor hos vv innan jag gav upp allt vad dieter heter. Jag tror mer på att hitta orsaken till att man gått upp i vikt och arbeta utifrån det. Jag har svårt att se hur folk ena veckan äter en diet för att nästa äta som innan igen och samtidigt inte förstå varför dom går upp... Så jag blir frustrerad av såna artiklar när hälften inte ens står med.

    SvaraRadera
  2. Åh det får inte jag missa! Jag jobbar just med dessa frågor! Påminner du?

    SvaraRadera
  3. kul o få va med omnått sånt

    SvaraRadera

Jag blir så glad av ett litet fotavtryck: