lördag 25 augusti 2012

Viktväktarna + tävling!

Ca 170 kg
När man har gått ner en del i vikt börjar folk att tycka väldigt mycket... många får höra att de börjar se sjuka ut, att de borde gå upp lite igen, att man är mager mm. Å de här kommentarerna börjar ofta komma när man ändå har en 4-5 kg kvar. Jag brukar säga "Du har inte sett mej utan kläder". Kläder döljer nämligen väldigt mycket... Å andra sidan så ska man väl inte behöva förklara varför man vill ha en normal vikt?

Jag jobbar på Viktväktarna och vi följer BMI, hos oss är normalvikt ett BMI på 20-25. Vi äter oss ner i vikt och det funkar hur bra som helst. Det bevisar alla våra medlemmar som gick i mål och blev guldmedlemmar under vårterminen. ALLA viktminskningsprogram funkar! Oavsett om du kör med pulver, IG, LCHF eller VV så kommer du att gå ner i vikt OM du är tålmodig och följer programmet... det är lixom det som är haken med alla program. MEN frågan är hur du mår av de olika sätten?

ca 100 kg
På VV får man äta allt! Man behöver inte utesluta en enda grej, godis, bufféer, smörgåstårtor... ja, allt går att passa in. Man kan leva nästan som vanligt till skillnad från de andra programmen. Oavsett vilket program man väljer så måste man föra matdagbok, annars har man ju ingen koll.  Det vi lärt oss i skolan om tallriksmodeller och näringspyramider gäller på VV och är "bara" att leva efter.

Även om de andra dieterna går snabbare till en början, så skulle jag inte kunna leva ett liv med att utesluta en massa grejer. Jag vill kunna dricka läsk, äta en semla, gå på Mc Donalds, äta en räkbuffé osv. Att äta en strikt LCHF-diet innebär på ett ungefär att man bara skulle få grädden på semlan... eller bara smöret på brödet på räkbuffé eller majonnäsen till räkorna, men inga räkor... Så vill iaf inte jag leva!

Jag vill heller inte ha en kur under en tid, utan ha en kost som jag kan leva efter resten av livet. Det kan jag med Viktväktarna. Så länge jag har koll på mitt matintag kan jag äta allt, resten av livet. Det kanske inte går lika fort som de andra dieterna, men det här kan jag fortsätta med för alltid. Igår åt jag en chokladkaka, helt utan dåligt samvete. Och ikväll ska vi äta taco, även det utan dåligt samvete. Det blir förmodligen inte minus på vågen på måndag, men det vet jag eftersom jag ätit lite för mycket. Men jag vet också att det bara är att återgå till programmet, så blir det minus nästa vecka istället.

Jag skulle inte kunna leva utan kolhydrater, eller... jag VILL inte leva utan det. Jag tycker att godis är alldeles för gott för att avstå ifrån det. Skulle jag vilja så vet jag att det tar sisådär 5-6 dagar utan sötsaker att ta bort suget, men jag äter hellre en mindre mängd och njuter av det än avstår helt. Jag vill helt enkelt inte avstå och leva utan godis resten av livet, då lär jag mej hellre att hantera det.

Martin har testat alla möjliga olika dieter och alla har funkat... ett tag... han blev även erbjuden operation, men vägrade. Med Viktväktarna gick han ner 60 kg och har hållit vikten (mer eller mindre) i drygt 10 år. Men VV´s program kan han leva resten av livet, det kunde han inte med de andra. Han tycker för mycket om mat för att avstå från något. Det är också därför som han inte vill operera magsäcken. Jag har inte testat särskilt många, eftersom jag tyckte att VV funkade klockrent direkt. Det handlar enbart om maten; intag och energiåtgång. Man kan helt enkelt inte ta in mer energi än man gör av med, enkelt! OM man sedan lägger till lite motion, så går det snabbare. Men de medlemmar vi har som är rullstolsburna och ändå går ner i vikt, visar att det är maten som har betydelse. Om man bara äter rätt, så går man ner i vikt.

Å, nä... man väger sej INTE offentligt och man får INTE böta när man gått upp i vikt. Däremot finns det en härligt gruppdynamik med mycket pepp och härlig gemenskap på våra möten. Vi har blandade åldrar, kvinnor och män, killar och tjejer, gula, vita, svarta, homo, straighta... alla är välkomna! Det är högt i tak och ironin är underbar  :-)

Om du behöver gå ner i vikt, mycket eller lite - så är du välkommen att hälsa på oss. Kolla gärna www.smaltjockis.se och se våra orter och tider. Vi lovar att ta väl hand om dej!

Varför jag skriver om detta just nu är för att alldeles för många verkar lida under sin viktminskning och alla våra medlemmar är ett bevis på att man kan gå ner i vikt och ändå ha ett bra liv. Det finns så många myter och VV, så kom på ett möte och se med egna ögon hur vi har det. VV funkar! Det är inga konstigheter  :-)

Med detta inlägg tänkte jag lotta ut en kokbok. Skriv en kommentar här nedan och nämn tävlingen i ett inlägg på din egen blogg med länk till detta inlägg.  31/8 drar jag en vinnare.

Lycka till & Ha en riktigt bra lördag  :-) 




6 kommentarer:

  1. Tack för tips! :D Men jag ammar inte, inte gjort på 5 veckor! :) Stella äter mjölkfri ersättning :)

    Kram

    SvaraRadera
  2. Att äta en strikt diet under några månader för att gå ner tror inte jag på. Jag som du tror på att ändra sina matvanor på ett sätt som du känner att du kan leva med resten av livet. För annars kommer du ju bara att gå upp igen när du n¨tt ditt mål och skall gå tillbaka till att leva som vanligt!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å är det något som är farligt för både kroppen och knoppen så är det att jojo-banta.

      Radera
  3. Har tipsat om din tävling här

    http://annasbloggtavlingar.wordpress.com/2012/08/25/kokbok-318/

    SvaraRadera
  4. Är gärna med och tävlar om denna bok, har länkat på min blogg http://liselottess.blogspot.se/2012/08/kokbok-318.html
    liselotte.202andersson@telia.com

    SvaraRadera

Jag blir så glad av ett litet fotavtryck: